Jak przygotować się już teraz do tworzenia gier na OUYA

Jak przygotować się już teraz do tworzenia gier na OUYA

Przy ostatnim newsie, obiecaliśmy tłumaczenie wiadomości dla developerów. Uważamy jednak, że każda osoba zainteresowana konsolą, chętnie pozna kilka szczegółów o jej budowie, które zostały opisane w połowie poniższego tekstu. Zapraszamy do kolejnej długiej lektury:
——————————————————————————————————————————————–
„Jak wielu z Was wie, ekipa OUYA pracuje w pocie czoła, aby udostępnić Wam – społeczności twórców OUYA – narzędzia i wiedzę, pozwalających na stworzenie wspaniałych gier na tę platformę.

Choć jest jeszcze dużo do zrobienia, przed grudniowym pierwszym wydaniem naszego SDK i dev portalu, chcielibyśmy przedstawić ogólny przegląd możliwości systemu i co najwyżej ogólny (tak dobrze to przeczytaliście).

„Dlaczego OUYA miałaby zapewnić tylko tyle informacji?” Ponieważ jesteście inteligentni. A inteligentni ludzie nie potrzebują śmierdzących SDK, aby tworzyć niesamowite gry. Wszystko, czego potrzeba to łyk whisky oraz poniższe informacje stworzone przez naszą niesamowicie utalentowaną ekipę deweloperską.

A więc, OUYA SDK będzie posiadała dalsze instrukcje, które pomogą zrozumieć jak to wszystko działa. Ten post będzie zawierał kilka ogólnych, technicznych spraw, które musicie wziąć pod uwagę, zaczynając tworzyć gry na OUYA.

Jak już wiecie, Ouya będzie oparta o system Android w wersji Jelly Bean i choć tworzenie gier będzie podobne do tych w wersji na Androida, należy zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów, w przypadku naszej konsoli.

[Zanim zaczniemy, nie planujemy tworzyć „słodkich” nazw dla naszych narzędzi, jednak od teraz oficjalnie skrót Ouya SDK, zostanie zastąpiony zwrotem ODK (Development Kit Ouya).]

Urządzenia wejściowe/sterujące:
- Pad i butony – kontroler OUYA będzie podobny do standardowych, obecnych na rynku, jeżeli chodzi o liczbę i sposób działania butonów. W dokumentacji ODK opublikujemy ich rozmieszczenie.
- Touchpad – gamepad OUYA posiada również touchpad (ale nie ekran dotykowy). Będzie on obsługiwał tylko pojedyncze ruchy (brak multi-touch).
- Przyciski systemowe – nie ma wśród nich przycisków typu „back, menu, czy volume”. Jest tylko jeden przycisk systemowy, który po wduszeniu uruchamia menu „pauzy” Ouya (z kilkoma funkcjami, np. przejście do głównego menu, czy wyłączenie konsoli itp.).
- Klawiatura ekranowa – OUYA będzie posiadać klawiaturę ekranową, jednak należy pamiętać, że do jej obsługi będzie używany zewnętrzny kontroler, więc wprowadzanie informacji może być wolniejsze (i mniej wygodne) niż na ekranie dotykowym.

Wyświetlacz:
- Rozdzielczość i format – firmware OUYA pozwoli obsłużyć rozdzielczość 720p, 1080i oraz 1080p, w proporcjach 16:9.
- Pełny ekran – gry OUYA będą mogły być uruchomione na pełnym ekranie – nie będzie żadnych dodatkowych pasków nawigacji, paneli menu itp.

Płatności:
- Wszystkie gry muszą być darmowe do pobrania – Pamiętaj o tym, że na OUYA, nie ma czegoś takiego jak płatne aplikacje – wszystkie gry muszą być do ściągnięcia za darmo. Może to oznaczać, że Twoja gra musi posiadać (co najmniej) darmowe demo lub jakiś poziom, w które można zagrać jeszcze przed dokonaniem opłaty. Może działać też na zasadach free-to-play, gdzie można zakupić jakieś dodatki do samej gry (np. dodatkowe przedmioty, przygody, czy inne bonusy). [Lub całkowicie darmowe tytuły, stworzone w celach promocyjnych, reklamowych, czy innych idei - dop. Redakcja]
- System płatności (API) – system płatności będzie udostępniony w dwóch rodzajach:
1. Zakupione będą mogły być dożywotnie uprawnienia (za które gracz zapłaci tylko raz), takie jak: dostęp do pełnej wersji gry, czy jakiegoś przedmiotu.
2. Możliwość kupna waluty w grze, jak np. żetony czy monety

Ustawienia i możliwości oprogramowania:
- Ustawienia gier – po wduszeniu przycisku systemowego na padzie, gra zatrzyma się i przejdzie do „menu pauzy” OUYA, gdzie gracz będzie miał opcje takie jak wyjście z gry lub zmianę jej ustawień. Wydawcy będą mogli również tworzyć własne ustawienia dla gier.
- Uprawnienia – zamiast standardowego rozwiązania (znanego z systemu Android), w którym każda aplikacja ma własne uprawnienia, zostaną im wszystkim nadane domyślne, takie same uprawienia dla wszystkich aplikacji.
- Zasoby systemowe – OUYA jest zaprojektowana do pracy tylko z jedną grą naraz. Twórcy gier mogą więc tworzyć je z wiedzą, ze żadna inna gra nie będzie działać w tle i zabierać cennych zasobów systemu (choć pewne usługi będą działać w tle, jak podstawowe funkcje systemu, płatności w aplikacjach itp.)
- Brak powiadomień – gry na OUYA nie będą korzystały z systemu powiadomień (przynajmniej nie w początkowej fazie) [Mówiąc powiadomienia, chodzi o wiadomości w systemie, pojawiające się mimo wyłączonej aplikacji. Przykładem może być informacja w systemie o nowej wiadomości email z programu pocztowego. - dop. Redakcja]

Pozycjonowanie w markecie, opisy, obrazki, i inne prezentacje gry:
W momencie, gdy zostanie udostępniona wersja Alpha narzędzi dla OUYA, opublikujemy dokładne informacje dotyczące wielkości ikon/obrazków, pozycjonowania oraz polityki „Marketu OUYA”.

Ostatnie uwagi o sprzęcie:
OUYA oparta jest o układ Nvidia Tegra 3. Jeżeli więc, czujesz, że musisz stworzyć grę pod OUYA jako pierwszy i nie możesz się doczekać, aż otrzymasz chociażby urządzenie w wersji deweloperskiej, aby rozpocząć testowanie swoich gier i ich wydajności, po prostu zakup jakikolwiek tablet z procesorem Tegra 3 i Androidem. To pozwoli odzwierciedlić w dużym stopniu to, jak gra będzie działać na OUYA.

Słowo na koniec:
W czasie,gdy będziesz czekał do grudnia na ODK (w wersji Alfa), możesz już dziś zacząć pracować nad swoją grą. Użytkownicy Kickstartera, którzy wybrali „dofinansowanie dewelopera” (699 USD), otrzymają swoje urządzenia już w grudniu. Dla osób, które przespały akcję, a mimo wszystko chciałyby dostać urządzenia, by zacząć pracować nad grami już w grudniu, postaramy się zrobić trochę więcej urządzeń, które będą dostępne na http://ouya.tv. [Warto pamiętać, że urządzenia w wersji developerskiej nie będą posiadać standardowego interfejsu OUYA oraz różnią się wyglądem od końcowego produktu. – dop. Redakcja]

Jak zawsze, czekamy na Wasze opinie. Jeżeli masz jakieś pytania lub propozycje napisz na devs[at]ouya.tv
-Raf”
——————————————————————————————————————————————–
[ź] http://ouya.tv

PS. Będąc przy temacie twórców gier, możemy wstępnie zdradzić, że zgłosiły się już pierwsze ekipy, które chcą spróbować swoich sił z tą konsolą. Trzymamy za nich kciuki, nawet jeżeli wstępne plany nie są jeszcze wielkie.

13 Komentarzy

  1. Daro 7 listopada 2012 at 21:20 - Reply

    Czeka co ,, Może to oznaczać, że Twoja gra musi posiadać darmowe demo lub jakiś poziom, w które można zagrać jeszcze przed dokonaniem opłaty” ich chyba pogrzało mówią cały czas że darmowe a tu (za przeproszeniem) taki ch*j . Oby do premiery to zmienili żeby wszystko było za darmo tak jak mówili

  2. OUYA Polska 8 listopada 2012 at 00:17 - Reply

    Tam w sumie powinno być jeszcze słowo „co najmniej”, patrząc na ich wcześniejsze deklaracje.

    Oni cały czas mówili, że choć „część rozrywki” musi być za darmo. Wiele polskich serwisów tłumaczyło to jako darmowe gry (przez co też nie wróżyli sukcesu konsoli), ale to nie do końca prawda.

    Darmowe gry będą mogły się pojawiać i pewnie znajdziemy je na OUYA (szczególnie od promujących się twórców), ale większe tytuły będą w jakiś sposób płatne. Myślę, że ostatecznie model gier jaki otrzymamy można porównać trochę do tego z Androida, z tym, że w każdą grę będzie można zagrać, chociażby na 1 poziomie.

    Ostatecznie to czy za grę będzie pobierana opłata (i w jaki sposób), czy nie, będzie zależeć wyłącznie od twórcy. Na koniec też warto pamiętać, że w tym wszystkim jest pominięta prowizja sprzedawcy, dystrybutora, transportu i niewielka prowizja ze strony OUYA, co ostatecznie przełoży się na niskie ceny gier. Będą też gry w systemie F2P, gdzie na przykładzie Team Fortress 2 można zobaczyć, że do udanej zabawy, nie trzeba wnosić żadnych opłat. Dodatkowo wszelkie emulatory siłą rzeczy będą darmowe, a posiadanie ich oryginalnych kopii gier, zostanie w gestii użytkownika.

    Mimo wszystko, jak to będzie wyglądać zobaczymy po premierze.

  3. Daro 8 listopada 2012 at 08:58 - Reply

    Zobaczy się po premierze ale mam nadzieje że to zmienią . Ouya Polska czy wy jesteście jakimiś ludźmi którzy tylko tłumaczą te teksy twórców czy w jakiś sposób ,,współpracujecie” z twórcami Ouya ?

  4. OUYA Polska 8 listopada 2012 at 13:54 - Reply

    Wiele zmian pewnie nie będzie, bardziej interesuje jak do tego modelu podejdą twórcy, którzy sami wybiorą czy chcą pieniądze za swoją grę czy nie. Jednak trzeba pamiętać, że konsolę dostajemy „po kosztach” więc na grach docelowo muszą zarobić twórcy, jak i samo OUYA. Zarobione pieniądze będą przeznaczone na dalszy rozwój konsoli, systemu i może kolejnej wersji. Niestety takie czasy, że mało kto robi coś za darmo, szczególnie na taką skalę.
    .
    Co do nas – tłumaczymy, szukamy innych informacji z czasopism/portali, wstawiamy własne teksty. Sam kontakt z ekipa Ouya jest czysto mailowy, wiedzą, że jesteśmy i popierają inicjatywę, ale ścisłą współpraca tego nazwać nie można.
    Więc tak jak w opisie naszej strony, jesteśmy nieoficjalnym portalem, przez co może nie mamy dużo więcej informacji niż to co można znaleźć w Internecie, ale z drugiej strony możemy bez problemu pisać zupełnie obiektywnie o konsoli i wytykać jej wady, zamiast je ukrywać.

  5. Daro 8 listopada 2012 at 17:52 - Reply

    Odp do pierwszej części waszego tekstu : Myślałem że twórcy zrobią konsole na zasadzie buy to play albo tak samo jak zrobili w Guilds wars 2 moim zdaniem tak było by fajniej i zrobili by to co obiecali .
    Odp do drugiej części tekstu : Oki spoko ja tylko się zapytałem i cieszy mnie to że profil mi odpowiedział a nie tylko przesyła informacje .

  6. OUYA Polska 9 listopada 2012 at 06:15 - Reply

    1: Mógłbyś przybliżyć, co masz na myśli pisząc o GW2? Bo za grę również należy zapłacić, tyle że nie ma abonamentu później. Na Ouya gry też nie będą miały abonamentu (chyba, że ktoś taką stworzy).
    .
    2: Taki nasz cel, by rozmawiać na temat konsoli, choć wolimy do tego używać forum. ;)

  7. Daro 18 listopada 2012 at 16:21 - Reply

    1 O to chodzi że raz zapłacimy a później jeżeli masz ochotę to morzesz sobie kupić jakieś duperele typy ubranka dla postaci , bonusu do expa itp . I na tym chciał bym żeby skupiło się Ouya (nie wy że strona tylko ludzie odpowiadający za to )

    2 Na form,u nie wchodzę bo nie chce mi się rejestrować

    • OUYA Polska 28 listopada 2012 at 22:07 - Reply

      1. Tak też to ma wyglądać w większej części. Gry mają być darmowe, a dodatki typu ubrania, czy inna broń ma być płatna. Oczywiście nie wszędzie ten tryb jest możliwy do wprowadzenia (np. w grach single player). Ostatecznie wybór, za co i jak płacimy, leży po stronie developerów.

      2. Szkoda, ale zapraszamy w przyszłości, rejestracja to chwila, tym bardziej, że można połączyć konto z FB, jednak przymusu nie ma, wszystkie informacje na forum są jawne również dla gości. :)

  8. Macieksheik 17 grudnia 2012 at 20:10 - Reply

    Hmmm… konsola zapowiada się bardzo ciekawie.Nawet przez jakiś czas interesowałem się rzeczami związanymi z Androidem(tym również i samym systemem Android)dziś jak tylko się dowiedziałem i zobaczyłem ten film,to od razu stwierdziłem że zacznę oszczędzać pieniądze na tą konsole.Mam pytanie,w jakim programie można zrobić grę na tą platformę?(Zgaduje że tak samo jak na Androidach na tabletach)I czy przypadkiem nie można tego zrobić w programie Unity 3D?(Pytam się bo mam naprawdę fajną serie gier która będzie składać się z 12 część,jeśli oczywiście zrobię :) )I czy gry będzie tylko można ściągnąć/kupić poprzez samą platformę Ouya czy też można na np: płytę?

    • OUYA Polska 18 grudnia 2012 at 02:17 - Reply

      Nie tylko jak na tabletach ale i smartfonach z Androidem, choć jak to będzie wyglądało dokładnie zobaczmy niebawem wraz z opublikowaniem ODK (SDK) Prościej – potrafisz zrobić grę na Androida – będziesz potrafił i na OUYA. :) Gry póki co będą dostępne tylko w wirtualnym „sklepie” na konsoli (coś jak Google Play), ale w przyszłości mogą pojawić się pudełkowe wersje zawierające w środku kod do przepisania. Płyt jako tako brak, bo konsola nie ma napędu w standardzie.

      • Macieksheik 18 grudnia 2012 at 14:18 - Reply

        Aha,dziękuje bardzo za odpowiedź.No tak ja głupi,przecież nawet płyta jest nieco „szersza” niż sama konsola.A żeby mieć dostęp do wirtualnego „sklepu” trzeba pewnie mieć dostęp do internetu poprzez kabel ethernet(czy jak tam się nazywa) no że chyba wbudują jakiś nadajnik czy coś,w co wątpię.Fajne też rozwiązanie ze slotem na kartę SD(lub micro sd nie jestem pewien) będzie można powiększyć pamięć.Ciekawe do czego się przydadzą 3 sloty USB(może do podłączenia kolejnych Gamepadów,ale mi się zdaje że one są bezprzewodowe)może do zgrywania filmów czy zdjęć bo chyba będzie można oglądać.Tylko szkoda że będzie można tylko i wyłącznie podłączyć konsole poprzez kabel HDMI,mogli dodać inne rozwiązanie do podłączenia konsoli dla trochę starszych telewizorów(nie wiem czy to prawda ale znalazłem takie zdjęcie http://www.google.pl/imgres?um=1&hl=pl&client=firefox-a&sa=N&tbo=d&rls=org.mozilla:pl:official&biw=1280&bih=683&tbm=isch&tbnid=g-aEdZu_yPFV3M:&imgrefurl=http://www.scirra.com/forum/ouya-a-new-kind-of-video-game-console_topic54324.html&docid=BuMyzad_74h92M&imgurl=http://farm9.staticflickr.com/8001/7547771292_afd4a9c61c.jpg&w=500&h=275&ei=UpvPUOXxEsvLtAbspYC4Ag&zoom=1).

        • OUYA Polska 18 grudnia 2012 at 19:37 - Reply

          Oj, „stety”/niestety będzie to wszystko wyglądało zupełnie inaczej. Mam dla Ciebie i dobrą i zła wiadomość.
          Dobra – OUYA ma WiFi więc nie będzie potrzeby połączenia kablem ethernet (do tego również będzie Bluetooth).
          Zła (złe) – slotu kart SD nie będzie, za to można rozszerzyć pamięć poprzez dysk zewnętrzny USB, lub pendrive, ale… Tu druga zła wiadomość, wejście USB będzie tylko 1, a nie jak w prototypie 3. Prawdopodobnie taka ilość wystarczy, ale chciałoby się więcej. Tak jak napisałeś prawdopodobnie w grę wchodzi tylko HDMI. Dla nas to jeszcze dziwne, w stanach mało kto już raczej trzyma, aż tak stare telewizory. ;)

          • Macieksheik 18 grudnia 2012 at 21:37 -

            Yhy.Szkoda że nie będzie slotu na kartę SD,za to znowu na szczęście będzie można jak piszesz użyć zew. dysku lub pendrive jak dodatkowej pamięci,lecz znowu tylko jedno USB.Z WiFi i Bluetooth fajne rozwiązanie,mam nadzieje że nadal będzie wejście ethernet bo routera nie mam ;p chociaż do Ouya by się przydał bo bym musiał ciągle odłączać kabel od komputera xd.Ciekawe,bo też będzie można aplikacje instalować (z tego ci się orientuje no bo to przecież android) może na przykład jakąś przeglądarkę internetową :P i na Facebook’a wchodzić xD.Nie no aż tak starego telewizora to ja chyba nie mam :P

Zostaw odpowiedź

Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.


pięć − = 1